11 September

Jag tror det är svårt för någon att undgå att det idag är tio årsedan terrorattacken mot World Trade Center. Bloggar, tidningar och på radion hörs människors påverkan av attentatet. De skriver eller pratar om hur deras liv såg ut då de fick reda på nyheten, alla berättar sina personliga erfarenheter ifrån WTC. Många känner personer som blivit utsatta av attentatet på olika sätt. Vi i Sverige som ändå bor nästan 700 mil ifrån New York City har blivit otroligt påverkad av denna händelse.

Den 11 September 2001 var jag bara 9 år gammal men jag kommer ändå ihåg hur nyheterna överflödades av denna händelse, hur tidningar dag efter dag hade massor att skriva om attentatet. Jag kommer ihåg hur vi blev oroliga över våra släktingar som bor i New York City och därför tänker jag, dagen till ära, citera min farmors kusin Yvonne Ericson som bor i New York och gjorde det även den 11 September 2001. Idag skriver hon på facebook:


"An awful day, New Yorkers were the best they'll ever be on that day.
Let's look at each other once again, like we did on that day, so very long ago."


Idag går mina tankar till alla de som fick deras nära och kära tagna ifrån sig den dagen. Tänkte avsluta detta inlägg med att berätta om mina personliga erfarenheter ifrån World Trade Center. I November 2005 var jag, Sofia, mamma, pappa, Daniel, farmor, farfar och Pär på besök först i New York i en vecka och sedan i Florida i en vecka. Det var och kommer alltid att vara en utav de bästa resorna jag någonsin varit på och under denna vistelse i denna händelserika stad så besökte vi ground zero i New York. Vi blev väldigt betagna av hur det såg ut, då fyra år efter crashen. Byggnader i omgivningen var fortfarande helt förstörda och betäckta av svart aska och stora tygvävnader. Platsen där de två tvillingtorna stod var då en byggarbetsplats, en plats där man försökte återskapa ett minne. Nu var det här en tid då digitalkamerorna inte fanns i familjen Ugglas hem utan de bilder vi tog ifrån den dagen har jag nu skannat in för att visa er hur det såg ut där för 6 år sedan - 4 år efter attentatet som förstörde så många människors liv.

Jag, Sofia och pappa observerar en tavla som visar vad som hände vid vilken tidpunkt
Tomt, här stod förut de två högsta tornen i New York.
An awful day, New Yorkers were the best they'll ever be on that day.
Let's look at each other once again, like we did on that day, so very long ago.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0