”Jag blir kallad för 'jävla norrbagge' hela tiden...”

Hela den här grejen med att tjecken Martin Sevc i Färjestad kallade en kille för "Your fucking gypsy",eller översatt "din jävla zigenare", på matchen i lördags mot HV71 har för mig alltid varit något som fått alldeles för stora propotioner. Idag bestäms det vilket straff han får och då tänkte jag reda ut allt som sagts och gjorts för att se vilket straff JAG tycker är lämpligt.

Jag säger först och främst som alla i Färjestad också sagt att vi "stödjer inte hans ordval". Lagkaptenen Rickard Wallin säger också att: "Vi står gevitvis inte bakom det han sa. Men bara för att man gör ett misstag så är man inte en dålig människa. Jag tycker faktiskt att detta har blivit rätt uppförstorat." Enligt lagkaptenen mår Sevc, som inte vill prata med pressen själv, rent ut sagt förjävligt.

Jag har alltid tyckt att det hela har varit rätt löjligt. Jag är inte rasist, Sevc är inte rasist, ingen i Färjestad är rasist det är bara sånt som händer i "heta situationer". Det var inte första gången. Och definitivt inte sista. Att det var just de orden som kom ur tjeckens mun den här gången var oturligt och som han själv säger så ångrar han sig väldigt mycket. Men det känns ändå så larvigt och anledningen till att jag tar upp det här nu är för att en utav mina största favoriter i Färjestad svarar såhär till aftonbladet idag. Norrmannen Marius Holtet:

– Alla pratar skit på isen. Det sägs mycket konstigt, men hur ska domarna tolka det? Jag snackar själv och bryr mig inte om vad jag får höra. Det finns ingen spelare som bryr sig om att det har snackats skit när matcherna är slut. Det finns ingen som tar med sig det hem. Ingen tar det personligt.



För att välja aftonbladets uttryck "Färjestad slår tillbaka" och bland annat Holtet säger att han blivit kallad 'Jävla Norrbagge' hela tiden. Och då är min fundering... är inte det samma betydelse? - Hur kan då ingen få ens en utvisning för det medan Martin Sevc fick matchstraff, riskerar höga böter (200.000-300.000 har det snackats om) och kanske till och med fängelsestraff. Bara för att det Sevc sa hördes av andra betyder väl inte det att det "såras" mer än när någon kallar Holtet för 'Jävla norrbagge'. Och då går jag även tillbaka till det Holtet sa i aftonbladet "Det finns ingen spelare som bryr sig om att det har snackats skit när matcherna är slut. Det finns ingen som tar med sig det hem. Ingen tar det personligt."

Kan återigen reflektera till samma artikel där Erik Granqvist påstår att han blivit kallad 'lappjävel' ett flertal gånger och att tydligen ska Jämtin ha kallat en kille i Färjestad för 'pizzaansikte' under en hel match för en vecka sedan. För att få perspektiv på saker bara. De saker som sagts tidigare, men har i stort sett samma innebörd, har inte fått någon efterföljd. Men bara för att orden hörs av någon annan i spelargången så ska det straffas med fängelsestraff? För mig finns det inget rimligt med den saken. Som sagt idag kommer beskedet om vad han får för straff. Några tusenlappar i böter, någon match avstängning kanske? - Något annat vore väldigt konstigt och enligt mig, rätt så orättvist.

Avslutar detta inlägg med att citera min favorit Jörgen Kalitzki, ett namn ni hört några gånger på denna blogg tidigare, och det är inte heller sista.

"Trashtalk har hört till den här sporten – och de flesta andra - sedan den föddes. Smutsiga omdömen som ska få motståndarna ur balans. 
Det kan tyckas på grottmänniskonivå och man behöver inte älska det för att man älskar sporten.

Någonstans blev det både Rasistattack och Hets Mot Folkgrupp, tal om polisanmälan och fängelse.
Allvarligt; borde vi inte hejda oss en stund här?"



Eller förresten, måste avsluta med ett urklipp ifrån ett inlägg ifrån www.blogg.vf.se/hockeybloggen/:

"Per Ledin fick  böter på 20 000 när han i tv-direktsändning kallade en matchfunktionär (videodomare) för ”din tjocka jävla tattare” 2006. Yared Hagos blev enligt flera vittnen kallad ”negersvin” av Luleås sportchef Lars ”Osten” Bergström i våras – utan att ”Osten” fälldes. I båda fallen har det alltså funnits vittnen till det som sagts – men ingen har stängts av eller dömts till fängelse, om nu någon trodde det. Att skrika jävla zigenare borde inte bedömas hårdare än det. Även om det förstås är ett skällsord ingen någonsin ska använda. Lika lite som bögjävel eller, för den delen, finnjävel."

Så nu har ni min, några spelares, några experters och några andras åsikter om det hela... nu är det bara att invänta Disciplinnämndens.
Marius Holtet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0