SM-final

Så, Stockholm-Båstad var ju inte riktigt så bra som jag trodde att det skulle vara. Svårt att "ta över" efter Solsidan såklart men ändå, jag hade väldigt höga förhoppningar och seriestarten levde inte upp till dem.
Nu till nånting roligare - hockey. Och när jag pratar hockey så är det ju såklart Färjestad det handlar om. Kommer ni ihåg att jag för cirka två veckor sedan skrev såhär efter att AIK krossat Hv71 i den tredje kvartsfinalmatchen:

"För två veckor sedan hade jag varit jätteglad för ett sådant möte i semifinalen, "motorvägen raka vägen till finalen" skulle jag ha tänkt. Nu har motorvägen förvandlats till Uppsala-stad med röda stoppljus överallt. AIK är årets skräll. Dom i semin blir riktigt, riktigt hårt."

Riktigt, riktigt hårt, var vad jag tänkte inför semifinalerna. Jag var orolig att AIK skulle fortsätta att skrälla (om de nu kunde skrälla mer än att slå ut ett utav sveriges bästa lag med 4-0 i matcher) och att dom skulle slå även Färjestad. Riktigt, riktigt hårt blev det ju inte. Färjestad spelade bättre än vad de gjorde i kvartsfinalerna mot Brynäs och AIK spelade sämre än vad de gjorde i kvartsfinalerna mot HV71. En mix utav detta = 4-0 i matcher till Färjestad. Matcherna, vars resultat dock sett rätt så jämna ut, har varit allt annat än jämna. I alla fall om man frågar mig. Klasskillnaden har varit riktigt stort men jag tycker ändå att AIK gör det väldigt bra som nykomlingar i Elitserien den här säsongen. Fasth som varit som en vägg i kvartsfinalerna, ett monster ingen ville möta, har varit mänsklig i semifinalerna. Han har inte varit dålig, långt ifrån, men han har även varit långt ifrån sin egna klass som var så hög i kvartsfinalerna.

Jag tycker att Färjestad vinner rättvist semifinalerna med 4-0 i matcher och det säger jag inte bara för att jag älskar Färjestad. De var det bättre laget och de förtjänar en SM-final och det är precis där dom är just nu. Det återstår nu att se vilka som blir motståndarna, blir det Luleå eller blir det Skellefteå? Jag tror på Skellefteå men hoppas på Luleå. Står 2-2 i matcher där nu. Något som måste tilläggas är väl att alla 4 matcher har gått till förlängning. Galet!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0