Världen är bra sjuk

Imorse hände något konstigt. Jag och Sofia beslöt oss för att ta sjubussen istället för kvart över sju. Sofia hoppar på utanför Patrick på stan, och jag ska hoppa på på resecentrum. När jag kommer dit, fem i sju, så åker den direkt - utan att jag hinner hoppa på. Jag får panik eftersom jag tror sjubussen åkt tidigt av någon anledning, och att jag måste sitta kvar där själv i tjugo minuter. Så Sofia åker iväg med den bussen och samtidigt kommer en ny till resecentrum - som avgår 07.00. Skönt för mig tänkte jag. Så jag och Sofia sitter på två olika bussar just to straight things out. När min buss är lite före Valbo så skriver Sofia till mig: Vi står still på motorvägen, bussen tjuter och det bara ryker om den. Min buss, som är några minuter bakom deras, åker till stället där Sofias buss står, lite efter Valbo, och plockar upp alla passagerare eftersom att Sofias buss inte kan fortsätta åka.

En halvtimme senare får jag höra talas om att det hänt en olycka på riks80. Att en lastbil kört in i en personbil, tydligen någon företagsbil. Jag tänker bara att det är sjukt tragiskt att något sånt ska hända, men fortsätter ändå på dagen som vanligt.

När jag nu kommit hem ifrån jobbet, läste jag nyss på aftonbladets hemsida att en man i 60 årsåldern avlidit av en krock på riks80. Mannen var en tekniker som precis innan krocken hade vinkat av en buss han hade lagat som stod still på motorvägen - i höjd med Valbo. Den buss som Sofia bara några minuter innan hade åkt på, den buss som de alla hade fått lämnat för att den hade blivit trasig. Den bussen skulle en 60 årig man laga och när han väl var klar, ställde han sig bakom bilen för att packa bakluckan, som stod stillastående med varningsblinkers på. Strax efter kör en lastbil in i bilen, som mannen sitter i. Helt sjukt, om Sofias buss aldrig hade blivit trasig, om den kanske inte ens hade åkt fem minuter för tidigt, eller kommit sent, om den hade åkt hela vägen in till Gävle istället för att gå sönder halvvägs in - så hade den mannen varit vid liv idag.

(http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14746793.ab) - länken finns inom paranteserna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0